مهدکودک وپیش دبستانی پویش

کودکان بیش از گفتار به رفتار والدین نگاه می کنند

1392/9/12 10:46
نویسنده : پویش
168 بازدید
اشتراک گذاری

یک روانشناس متقد است: تعامل بین والدین و مربیان مدرسه می تواند نقش موثری در جلوگیری از تربیت دو یا چندگانه کودکان داشته باشد.


 

بنت الهدی امیری در گفت وگویی، از سنین قبل از دبستان به عنوان سنین مهم رشد کودک یاد و خاطر نشان کرد: توجه به جنبه های مختلف تربیتی کودکان در این سنین از اهمیت بالایی برخوردار است، تا آنجا که غفلت و بی توجهی به جنبه های مختلف تربیت کودک مشکلاتی را در روند تربیت او بوجود می آورد که در دوران بعدی شاید تنها بتوان با تلاش های بسیار حدود 50 درصد این مشکلات را حل کرد.

این روانشناس کرمانشاهی جدایی از مادر را برای کودکان زیر پنج سال سخت دانست و گفت: این جدایی از جانب کودک پذیرفتنی نیست، لذا توصیه می شود خانواده ها حتی المقدور از سپردن فرزندان خود قبل از سنین سه سالگی به مهد کودک خودداری کنند.

وی افزود: اگر والدینی ناچار به این کار هستند فرزندان خود را به یک فرد مورد اعتماد بسپارند، درغیر اینصورت سعی کنند مهد کودک هایی را برای فرزندانشان انتخاب کنند که دارای اصول کودک محوری باشند و به نیازها و علائق کودک توجه کافی داشته باشند.

 وی بهترین سن برای سپردن کودکان به مهدهای کودک را بین سه تا پنج سالگی دانست و گفت: سن سپردن کودکان به مهد کودک بسته به رشد قوای شناختی آنها متغییر است و در صورت توجه درست به این مقوله مهد کودک می تواند نقش مهمی در تکلم بهتر، وابستگی کمتر کودکان به والدین و ... داشته باشد.

امیری در ادامه به والدینی که به علت شاغل بودن مادران مجبورند در سنین پایین کودکانشان را به مهدهای کودک بفرستند توصیه کرد: جدایی مادر از کودک را به تدریج به ساعت های کم و با حضور مادر در مهد کودک آغاز کنند تا کودک به حضور در مهد کودک عادت کند.

امیری به مادران شاغلی که فرزندان خود را در سنین پایین تر از سه سال به مهد کودک می فرستند توصیه کرد: سعی کنند در ساعاتی که در کنار فرزندانشان هستند، کمبودهای عاطفی را جبران کنند.

وی سپس به بیان توضیحاتی برای جلوگیری از دو یا چندگانه شدن تربیت کودکان با والدین شاغل پرداخت و گفت: تعامل بین والدین و مربیان می تواند نقش موثری در جلوگیری از تربیت دو یا چندگانه چنین کودکانی داشته باشد.

امیری افزود: ارتباط مستمر والدین با مربیان مهد کودک سبب می شود مطالب و جنبه های تربیتی مطرح شده کودک را با سردرگمی مواجه نکنند.

به گفته امیری برقراری ارتباط مستمر درست بین والدین و مربیان نقش مهمی در شکل گیری شخصیت کودک دارد.

وی افزود: گاهی والدین نیز روشهای تربیتی متفاوتی دارند که در این صورت فرد با تربیت دو یا چندگانه مواجه خواهد شد.

امیری در ادامه به خانواده ها توصیه کرد: سعی کنند برای تربیت درست فرزندانشان رفتار و گفتارشان را یکی کنند، چرا که کودکان بیش از اینکه به گفتار والدین توجه داشته باشند به رفتارشان توجه می کنند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

سارا مادر علی
13 آذر 92 8:24
مرسی از خانم داروگری برای این سایت خوبتون من هر روز به آن مراجعه می کنم تونسته خیلی از مشکلاتم رو حل کنه سلام سارای عزیز خیلی خوشحالم که تونستیم با کمک شیا جون عزیزم باری هر چند کوچک از روی دوش شما برداریم.موفق باشی عزیزم
م. ر
22 آذر 92 13:52
از مطالب خوب و آموزنده اتون واقعاً سپاسگزاریم.